WIEK PÓŁCIENIA
Sztuka w czasach planetarnej zmiany
Kuratorzy: Sebastian Cichocki, Jagna LewandowskaWystawa
Wystawa Wiek półcienia składa się z prac artystycznych z ostatnich pięciu dekad, bazujących na obserwacji i wizualizacji przemian zachodzących na kuli ziemskiej. Stanowi przestrzeń do dyskusji na temat „zarządzania nieodwracalnym” oraz nowych form solidarności, empatii i bycia razem w obliczu kryzysu klimatycznego.
Żyjemy w czasach planetarnej zmiany, która dotyczy nas wszystkich, bez wyjątku. Zmiany klimatyczne wpływają na każdą sferę życia, także na myślenie o sztuce – systemach jej produkcji, dystrybucji, jej społecznej funkcji oraz jej relacji do innych dyscyplin, przede wszystkim nauki.
Audioprzewodnik. Muzyka, opracowanie dźwiękowe: Paweł Kulczyński, głos: Marta Zięba.
Wstęp do wystawy. Udźwiękowienie: Paweł Kulczyński, głos: Jakub Antosz
Аудіо впровадження до вистави „Вік півтіні. Мистецтво в часи планетарної зміни” українською мовою. Голос: Тарас Гембік / Taras Hembik
Mapa-pomocniczka powstała po to, żeby ułatwić poruszanie się w przestrzeni wystawy. Z nią bez problemu odczytasz znaczenia prac artystycznych. Na mapie nie ma opisu wszystkich rzeczy. Są za to propozycje pytań, które sprzyjają samodzielnemu odbiorowi dzieł sztuki.
Nowe sposoby widzenia świata
Tytuł wystawy zaczerpnęliśmy z książki Upadek cywilizacji zachodniej. Spojrzenie z przyszłości Naomi Oreskes
i Erika M. Conwaya z 2014 roku, w której „wiekiem półcienia” nazywa się nasze czasy widziane przez bohatera z przyszłości jako „okres antyintelektualizmu, który (...) uniemożliwił podjęcie działań opartych na wiedzy naukowej”. Jesteśmy świadkami tego procesu: ustalenia nauki przestały być postrzegane jako rozstrzygające, nie przekonują ludzi do działania.
„Nauka staje się wierzeniem. Wierzenia stają się nauką. Wszyscy mogą wierzyć i nie wierzyć we wszystko. Możemy wiedzieć wszystko i nie wiedzieć nic. Każdy czuje się ekspertem w każdym możliwym temacie.”
Obserwacje artystów są pokrewne tym naukowym, zazwyczaj nie konfrontują jednak odbiorcy z nadmiarem liczb, rosnącymi gwałtownie słupkami infografik, „pornograficznymi” obrazami biedy i dewastacji. Sztuka dysponuje szeregiem dziwnych narzędzi, których użyć możemy do wsłuchiwania się w „znaki na niebie i ziemi”. Gdy zawodzą powszechne narzędzia dialogu i perswazji, artyści umożliwiają „skok w wyobraźni”, pracując na emocjach, konfrontując się z niezrozumiałym i nieznanym. Jak twierdzi teoretyk kultury wizualnej, Nicholas Mirzoeff:
musimy odwidzieć wpojone nam sposoby widzenia świata i zacząć wyobrażać sobie nową relację z tym, co zwykliśmy nazywać naturą
Globalna sztuka planetarnej zmiany
Wystawa Wiek półcienia obejmuje pięć dekad i wskazuje na wzmożenie refleksji środowiskowej w sztuce przełomu lat 60. i 70. XX wieku oraz w drugiej dekadzie XXI wieku.
Ten pierwszy okres wiąże się z intensyfikacją ruchów pacyfistycznych, feministycznych i antyrasistowskich oraz formowaniem się współczesnego ruchu ekologicznego. W tym samym czasie pojawiły się również nowe zjawiska artystyczne, takie jak konceptualizm, anty-forma czy sztuka ziemi (land art, earth art). Artystki i artyści, wprowadzając „geologiczne” myślenie o sztuce, korzystali z nietrwałych, organicznych materiałów lub dążyli do całkowitej dematerializacji dzieła.
Sztuka ziemi to dla nas dużo więcej niż nurt sztuki zachodniej charakterystyczny dla przełomu lat 60. i 70. XX wieku. Podążając za myślą pakistańskiego artysty i aktywisty Rasheeda Araeena oraz czerpiąc z jego programu eko-estetyki, poszukujemy „globalnej sztuki planetarnej zmiany”. Działania związane z kanoniczną sztuką ziemi, takie jak Throwing a Stone around MacGillycuddy's Reeks Richarda Longa, w której autor podąża za wyrzucanym przed siebie kamieniem, plany „terraformowania” Roberta Morrisa czy program telewizyjny Gerry’ego Schuma (przykład użycia nowych mediów do popularyzacji „organicznej” sztuki uprawianej na pustyniach czy w lasach), sąsiadują na wystawie z pracami z XXI wieku – służącymi ekologicznej edukacji (Futurefarmers, Ines Doujak, Center for Land Use Interpretation), protestowi (Suzanne Husky, Akira Tsuboi) czy też odwołującymi się do duchowości i ezoteryki (Shana Moulton i Nick Hallett, Teresa Murak, Czekalska i Golec).
Solidarność i troska w muzeum
W obszarze zainteresowań uwrażliwionych na zmiany środowiskowe artystek i artystów znajdują się takie zagadnienia jak: antropocen, chtulucen, denializm klimatyczny, dług klimatyczny, ekobójstwo, geoinżynieria, kapitalizm paliw kopalnych, kapitałocen, koniec natury, nieodwracalność, Nowa Pangea, postantropocentryzm, szóste wielkie wymieranie, terraformowanie, zwrot planetarny.
Wszystko to jest kontekstem dla sztuki ziemi, która w tym ujęciu nie jest przypisana do żadnego medium, specyficznego materiału czy też regionu geograficznego. Może objąć także działania, które nie funkcjonują pod szyldem sztuki. Jednym z przykładów byłyby lodowe stupy z Ladakh – tworzone przez inżyniera Sonama Wangchuka lodowce, o fascynującej formie i jasno przypisanej funkcji, jaką jest zaopatrzenie w wodę mieszkańców pustyni położonej u podnóża Himalajów.
„Na martwej planecie nie będzie muzeów!”
Życie w stanie pogłębiającego się kryzysu zmusza nas do fundamentalnej zmiany w myśleniu o całym systemie organizacji społecznej oraz do konfrontacji z dylematami natury etycznej i egzystencjalnej. Świat sztuki, z muzeami i rytuałami organizowania rzeczy i idei, nie jest wyjątkiem („na martwej planecie nie będzie muzeów!”, parafrazując hasło Młodzieżowego Strajku Klimatycznego) i wymaga głębokich przemian systemowych. Zaangażowanie w tę dyskusję traktujemy jako powinność muzeum, a nie jako kolejną modę czy nurt w sztuce. W kontrze do tezy o „zwrocie ekologicznym” czy popularności „sztuki o antropocenie” podkreślamy stałość refleksji środowiskowej, opartej na ciągłości i odpowiedzialności.
Sztuka z pewnością nie ochroni nas przez katastrofą, ale pomoże nam uzbroić się w dziwne narzędzia, służące pracy wyobraźni i współodczuwania.
Mierle Laderman Ukeles, w swym pamiętnym manifeście z 1969 roku, postawiła pytanie:
„A po rewolucji, w poniedziałek rano, kto przyjedzie odebrać Twoje śmieci?”
W dziełach sztuki z ostatnich dekad poszukujemy nie tylko wizualizacji procesów zachodzących na kuli ziemskiej, wypatrujemy także możliwych propozycji na przyszłość. Jeśli ekologiczna katastrofa już się wydarza (z czym zgodziliby się z pewnością mieszkańcy doszczętnie zdewastowanych wysp Nauru czy Banaba na Pacyfiku), wspólnie zastanówmy się czy kiedykolwiek uda nam się posprzątać ten planetarny bałagan i na nowo zbudować relacje z innymi czującymi istotami? Czy uda nam się zacząć jeszcze raz?
Kino półcienia
W Kinie półcienia regularnie publikujemy nowe i historyczne prace artystyczne, związane z refleksją środowiskową i ekologiczną. Obok fragmentów filmów, które zostaną zaprezentowane na wystawie w Muzeum nad Wisłą, sięgamy także po inne materiały filmowe, zgromadzone podczas pracy nad wystawą.
INTERPRT
Prawo ziemi: miejsce Ocean Spokojny, 2018
Zadniem kolektywu INTERPRT jest gromadzenie i analizowanie materiałów dowodowych służących ściganiu przestępstw dokonywanych na środowisku naturalnym, głównie w rejonie Pacyfiku. Używając wykresów, filmów, interaktywnych map, wystaw i wykładów, członkowie INTERPRT lobbują na rzecz uznania ekobójstwa za przestępstwo w świetle prawa międzynarodowego. Jednocześnie podejmują refleksję na temat konieczności zmian systemowych, dotyczących na przykład odpowiedzialności dużych koncernów paliwowych za zmiany klimatyczne.
Przewodnik
Prezentujemy pierwszy numer gazety „Wiek półcienia”, który pełni funkcję przewodnika po, wciąż czekającej na swoje otwarcie, wystawie Wiek półcienia. Sztuka w czasach planetarnej zmiany.
Publikacja zawiera kompletny katalog ponad siedemdziesięciu prac artystów i artystek biorących udział w wystawie. Autorem projektu graficznego jest Jakub de Barbaro.
Pobierz przewodnik w formacie PDF
„Halo, tu Ziemia” to dział robienia rzeczy, a zarazem dziecięca część gazety „Wiek półcienia”.
Gazeta " Halo, tu Ziemia" towarzyszy wystawie Wiek półcienia. Sztuka w czasach planetarnej zmiany w Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie. W dziale robienia rzeczy będziemy odkrywać świat wspólnie z kamieniem, który jest mądry i stary, bo ma prawie tyle lat, co Ziemia. Czego dowiemy się od kamienia?
„Wiele osób wolałoby, żebym siedział cichutko gdzieś na pustyni, bo boją się, że jeśli zaczniemy troszczyć się o środowisko naprawdę, to oni stracą swoje pieniądze, na przykład dlatego, że upadną ich firmy. A przecież nawet za największe pieniądze świata nie da się kupić nowej planety!”
Pobierz publikację w formacie PDF
Publikacja towarzysząca pracy „Projekt naprawczy po trzęsieniu ziemi” Nishiko.
W katalogu znajdują się historie obiektów znalezionych przez artystkę po tsunami, które nawiedziło wybrzeża Japonii w 2011 roku.
Martwa Natura
Publikacja „Martwa natura”, na którą składają wywiady z Alice Creischer, Susanne Kriemann i Antje Majewski – artystkami biorącymi udział w wystawie „WIEK PÓŁCIENIA. Sztuka w czasach planetarnej zmiany“, powstała podczas pracy nad spektaklem „Martwa natura” w reż. Agnieszki Jakimiak w Teatrze Powszechnym im. Zygmunta Hübnera w Warszawie.
W czasach pandemii wiele wyobrażeń i przekonań na temat sztuki ulega rozpadowi. Jednak niektóre z nich mogą się umocnić – tak jak przeświadczenie, że sztuka służy nam do budowania więzi i sojuszy, sieci porozumienia i wsparcia. Osoba Josepha Beuysa – aktywisty i niepokornego artysty, nieugiętego rzecznika troski o środowisko naturalne – stanowi punkt wyjścia dla wędrówki po tych terytoriach sztuki, którym przypisuje się właściwości terapeutyczne.
Artystki i artyści biorący udział w wystawie
Jonathas de Andrade /
Isabelle Andriessen /
Rasheed Araeen /
Robert Barry /
Kasper Bosmans /
Boyle Family /
Agnieszka Brzeżańska /
Dora Budor /
Vija Celmins /
Center for Land Use Interpretation /
Alice Creischer /
Czekalska + Golec /
Betsy Damon /
Tacita Dean /
Thierry De Cordier /
Agnes Denes /
Ines Doujak /
Jimmie Durham /
Jerzy Fedorowicz /
Hamish Fulton /
Futurefarmers /
Cyprien Gaillard /
Simryn Gill /
Wanda Gołkowska /
Guerrilla Girls /
Małgorzata Gurowska /
Anna & Lawrence Halprin /
Mitsutoshi Hanaga /
Suzanne Husky /
Ice Stupa Project /
INTERPRT /
Anja Kanngieser /
Karrabing Film Collective /
Beom Kim /
Frans Krajcberg /
Susanne Kriemann /
Stefan Krygier /
Katalin Ladik /
Nicolás Lamas /
John Latham /
Richard Long /
Antje Majewski /
Nicholas Mangan /
Krzysztof Maniak /
Qavavau Manumie /
Robert Morris /
Shana Moulton & Nick Hallett /
Teresa Murak /
Peter Nadin & Natsuko Uchino & Aimée Toledano /
Bruce Nauman /
Nishiko /
Isamu Noguchi /
OHO /
Dennis Oppenheim /
Prabhakar Pachpute & Rupali Patil /
Maria Pinińska-Bereś /
Agnieszka Polska /
Ludmiła Popiel /
Joanna Rajkowska /
Jerzy Rosołowicz /
Oscar Santillán /
Gerry Schum /
Bonnie Ora Sherk /
Anna Siekierska /
Rudolf Sikora /
Magdalena Starska /
Irv Teibel /
Akira Tsuboi /
Maria Waśko /
Ryszard Waśko /
Lawrence Weiner /
Magdalena Więcek /
Andrea Zittel
Kolofon
Kuratorzy
Sebastian CichockiJagna Lewandowska
Produkcja
Aleksandra NasiorowskaSzymon Żydek
Projekt architektoniczny
Kooperative für Darstellungspolitik (Berlin)Identyfikacja wizualna i opracowanie graficzne wystawy
Jakub de BarbaroAutorki i autorzy tekstów
Sebastian Cichocki, Jakub Depczyński, Jagna Lewandowska, Bogna StefańskaRedakcja publikacji towarzyszących
Kacha SzaniawskaTłumaczenia
Klementyna Dec, Joanna Figiel, Agnieszka Modzelewska, Chris Smith, Piotr Urbaniak, Agnes DudekPromocja
Iga WinczakiewiczMagdalena Zięba-Grodzka